Onze diensten

Onze diensten

Poolfis biedt administratieve en boekhoudkundige diensten, en deskundig advies voor starters, kleine zelfstandigen en vennootschappen.

Voor starters

  • Oprichting van een onderneming
  • Administratieve formaliteiten
  • Wettelijke verplichtingen
  • Startersadvies

Voor ondernemers

  • Administratie
  • Boekhouding
  • Bedrijfsadvies
  • Belastingen

Ondernemen zonder zorgen

Met onze ervaring in boekhouding en fiscaliteit garanderen wij starters en ondernemers ondersteuning en deskundig advies op maat. Wij waken over uw boekhouding, administratie en alle wettelijke verplichtingen. Daarnaast helpen we u de juiste keuzes te maken, zodat u tijd en geld bespaart. Zo kunt u zich focussen op wat u graag doet, en kunt u ondernemen zonder zorgen.

Ik ben ondernemer

Bent u zelfstandige of zaakvoerder van een vennootschap en op zoek naar advies of ondersteuning voor uw zaak?

Advies en ondersteuning voor uw zaak

Elke onderneming is onderworpen aan een aantal wettelijke verplichtingen. Denk maar aan boekhouding, BTW, belastingen,...

Hier komt echter een hoop papierwerk bij kijken wat overweldigend en tijdrovend kan zijn.

Daarom kunt u bij ons terecht voor deskundig advies en professionele ondersteuning op vlak van boekhouding, administratie, belastingen en vele andere juridische gebieden, zodat u kunt ondernemen zonder zorgen.

Administratie

Boekhouding

Bedrijfsadvies 

Alle zelfstandigen en vennootschappen moeten een jaarlijkse belastingaangifte indienen.  

Wij vullen de aangifte in voor u en zorgen dat het tijdig is ingediend. Daarnaast geven we advies rond belastingaftrek, belastingvermindering en belastingvoordelen.


Voor particulieren


Bij ons kunnen particulieren ook steeds terecht voor hun jaarlijkse belastingaangifte. 


Wij zijn bovendien gespecialiseerd in de aangifte van de personenbelasting van niet-inwoners: de aangifte van personen die niet zijn gedomicilieerd in België, maar wel inkomsten hebben in België (bijvoorbeeld een loon, een pensioen, huurinkomsten,...).

Het ondernemerschap brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Als ondernemer zelf al uw wettelijke verplichtingen, financiën, belastingen en juridische zaken in het oog houden is niet eenvoudig.

Bovendien is inzicht in uw cijfers belangrijk voor de financiële gezondheid en de toekomst van uw onderneming. Daarom waken wij over uw cijfers en bieden wij ondersteuning en advies op maat van uw onderneming. Daarnaast bieden wij deskundig advies voor uw onderneming op juridisch, fiscaal en financieel vlak. Zo bespaart u kostbare tijd en geld.

Elke onderneming heeft boekhoudkundige verplichtingen waaraan moet voldoen voldaan. Wij bieden uitgebreide boekhoudkundige diensten voor zelfstandigen en vennootschappen. Een goede boekhouding en inzicht in uw cijfers is namelijk uiterst belangrijk voor de financiële gezondheid en de toekomst van uw onderneming. 

Bij Poolfis verzorgen wij uw boekhouding van A tot Z.

Wij verzorgen uw aankoop-, verkoop- en financieel dagboek. Wij houden uw btw-boekhouding bij en dienen bij uw btw-aangifte steeds tijdig in voor u. Wij bieden professioneel advies en ondersteuning voor uw btw-dossier en fiscaal dossier.


Voor vennootschappen maken we ook een jaarrekening op die voor onderzoek en ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de algemene vergadering. 

Belastingaangifte

voor zelfstandigen en vennootschappen

Elke onderneming moet steeds voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen. Ook zijn er steeds meer formaliteiten waaraan moet worden voldaan. Steeds conform blijven met uw administratie kan daarom zeer tijdrovend zijn.

Wij bieden verscheidene administratieve diensten aan voor uw onderneming, zodat u zich kan focussen op het ondernemen. Daarom adviseren wij u over het functioneren van alle Belgische administraties en voeren wij het telefonisch contact. Daarnaast zorgen wij voor het tijdig indienen van aanvragen en beroepen.

Ik ben starter

Wilt u starten als zelfstandige of uw eigen eenmanszaak of vennootschap oprichten?

Maar weet u niet waar te beginnen of hoe u dit best aanpakt? Wij ondersteunen en adviseren u doorheen de verschillende stappen.

Oprichting van een onderneming en startersadvies


  1. Voorbereiding: belangrijke keuzes & ondernemingsplan.
  2. De opstart: de oprichting en startersformaliteiten.
  3. Na de opstart: begeleiding en opvolging nadien.



Uw eigen onderneming oprichten

Starten als zelfstandige of een vennootschap oprichten kan overweldigend zijn. De administratieve formaliteiten, wettelijke verplichtingen en de vele keuzes die moeten worden gemaakt kunnen lastig en complex zijn. Daarom bieden wij ondersteuning en advies doorheen de verschillende stappen.


1. De voorbereiding


Een goede voorbereiding is van belang als u een eigen zaak wilt oprichten. Met een doordacht ondernemingsplan of businessplan krijgt u een duidelijk beeld van het plan van aanpak en de haalbaarheid van uw onderneming. Wat voor zaak wilt u oprichten? Hoe gaat u zich onderscheiden van uw concurrenten? Wat zijn de kosten? Kiest u best voor een bv of een eenmanszaak?

Deze vragen kunnen overweldigend en complex zijn. Omdat deze keuzes echter bepalend zijn voor uw onderneming, heeft u er alle belang bij om u hierbij te laten adviseren. Samen met u bekijken we of u beter kiest voor een bv of eenmanszaak, wat de kosten zijn, welke investeringen moeten worden gemaakt,... Wij helpen u met de administratieve en financiële keuzes, alsook de praktische haalbaarheid van uw ondernemingsplan.

2. De opstart


Als u tot een duidelijk beeld bent gekomen van de doelen en de haalbaarheid van uw onderneming, is het tijd om over te gaan tot de formele stappen voor het oprichten van uw eigen zaak.

De belangrijkste stappen zijn:


  • Openen van een zichtrekening
  • Een rechtsvorm of juridisch statuut kiezen
  • Inschrijven bij een ondernemersloket en een ondernemingsnummer aanvragen
  • Bijkomende vergunningen of een registratie aanvragen
  • Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
  • Aansluiten bij een ziekenfonds


Wilt u een vennootschap (zoals een bv) oprichten?
Dan gelden er een aantal extra verplichtingen: 


  • Een financieel plan
  • Oprichtingsakte en bankattest
  • Vennootschapsbijdrage
  • Openbaar maken van bepaalde akten en documenten.


Voor de oprichting van uw onderneming moeten dus heel wat zaken op orde worden gebracht. Er komt heel wat papierwerk bij kijken en er moeten verschillende keuzes worden gemaakt. Wij begeleiden en adviseren u, en brengen de nodige formaliteiten in orde voor u, zodat u zich hier geen zorgen over hoeft te maken.

3. Na de opstart


Ook na de opstart krijgt u te maken met heel wat administratie en een aantal (periodieke) verplichtingen, die gelden voor elke onderneming. Denk maar aan facturen opstellen, de boekhouding, BTW-aangiftes, belastingaangiftes, sociale bijdragen,... Omdat veel startende ondernemers niet vertrouwd zijn met deze zaken, kan dit overweldigend zijn. Wij waken over uw administratieboekhouding en belastingen, zodat u hier zich geen zorgen over hoeft te maken. Zo heeft u meer tijd om te focussen op wat u graag doet.